אודות מיזם אתר ההתנגדות היהודית בשואה

עם קביעת יום הזיכרון לקורבנות הנאצים על ידי הכנסת בשנת 1951, הוחלט כי הוא יקרא "יום השואה ומרד הגטאות". לאחר שמונה שנים שמו שונה ל"יום השואה והגבורה", ומאז הוא נשאר בשם זה.

כך כתב המשורר חיים גורי:

התנגד מי שהבריח כיכר לחם
התנגד מי שלימד בחשאי
התנגד מי שכתב והפיץ והזהיר וקרע אשליות
התנגד מי שהגניב ספר תורה
התנגד מי שזייף תעודות
התנגד מי שהבריח מארץ לארץ
התנגד מי שכתב את הקורות וגנזם



התנגד מי שהושיט עזרה
התנגד מי שקישר בין הנצורים והבריח הוראות וכלי נשק
התנגד מי שלחם עם נשק ביד ברחובה של עיר, בהרים וביערות
התנגד מי שהתקומם במחנות
התנגד מי שמרד בגטאות, בין קירות נופלים, במרד הנואש מכל.


לא ניתן היה להגדיר בצורה טובה יותר וקולעת יותר את המהות של הפרויקט הזה: כל סיפור התנגדות הוא סיפור גבורה, שמן הראוי שנספר אותו כאן.
אתר ההתנגדות היהודית בשואה שפותח במרכז למחקר ופיתוח של רשת אורט, בשיתוף עם ארגון הפרטיזנים וועידת התביעות, מביא עשרות סיפורים של מעשים שונים, ממקומות שונים, שעשו אנשים שונים בסיטואציות לא אנושיות. המשותף לכולם הוא ההתנגדות וזקיפות הקומה בימים שאויב חזק לאין שיעור ניסה להשמיד את בני העם היהודי.
מי שמחפש את התמונה המלאה לסיפור ההתנגדות לא ימצא אותה כאן. כל יום של הישרדות של כל אחד ממיליוני היהודים הוא התנגדות ואנחנו מציגים כאן רק כמה עשרות מהם בפסיפס אנושי עשיר בפרטים.

מה באתר?
עשרות סיפורי התנגדות של יהודים בשואה
מאות תמונות ומפות
המחשות פלאש
 סרטונים קצרים
מערכי שיעור ופעילויות ללימוד הנושא
אנו מקווים כי אתר ההתנגדות היהודית בשואה יהווה פתח למשתמשי האתר להמשך לימוד הנושא במקורות שאנו מציעים באתר. כמו כן, לא פחות חשוב מכך שהסיפורים, שמועלים כאן לרשת האינטרנט (חלקם לראשונה) ינגעו בליבותיהם של משתמשים רבים ככל האפשר לפחות כפי שהם נגעו בנו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה